Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 nakłada na osobę odpowiedzialną obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa produktu kosmetycznego oraz udowodnienia użytych w stosunku do niego deklaracji marketingowych.

Jest wiele różnego rodzaju metod, za pomocą których powyższe wymagania mogą zostać spełnione. Dlatego też każdy kosmetyk zanim trafi na półkę sklepową musi zostać poddany testom, spośród których wyróżnić należy badania in vivo – przeprowadzane na zdrowych ochotnikach.

Badania in vivo wykonywane są pod kierunkiem lekarza dermatologa. W zależności od rodzaju produktu kosmetycznego i jego przeznaczenia w testy może być również zaangażowany lekarz innej specjalności – stomatolog, ginekolog czy okulista.
Probanci do badań in vivo dobierani są indywidualnie w zależności od produktu kosmetycznego. Pod uwagę brane są następujące kryteria: płeć, wiek, rodzaj skóry i stopień jej wrażliwości, obecność szczególnych cech typu: zmiany naczyniowe, przebarwienia, cellulit, nadmiernie złuszczający się i zrogowaciały naskórek, zmiany trądzikowe i inne.

Do badań in vivo zalicza się:

  • testy dermatologiczne, mające na celu wykrycie czynników wywołujących alergiczne kontaktowe zapalenie skóry – po jednokrotnym kontakcie skóry z potencjalnym czynnikiem uczulającym;
  • badania aplikacyjne służące potwierdzeniu długoterminowej tolerancji skóry wielokrotnie traktowanej danym kosmetykiem oraz służące poznaniu subiektywnej opinii probantów na temat walorów użytkowych i efektów działania produktu kosmetycznego. Niejednokrotnie w badania aplikacyjne zaangażowany jest również specjalista – kosmetolog, podolog czy fryzjer. Wydana przez niego opinia jest już opinią obiektywną;
  • badania aparaturowe, które pozwalają na obiektywne potwierdzenie skuteczności danego kosmetyku – użytego jeden raz albo stosowanego regularnie przez okres kilku tygodni. To właśnie one umożliwiają użycie oświadczeń takich jak: „utrzymuje 24-godzinne nawilżenie” albo „zwiększa jędrność skóry o 20%”.

Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu i współpracy z Centrum Badań Kosmetyków GBA POLSKA!

 

GBA POLSKA Sp. z o.o. od 20 lat jest rzetelnym i wiarygodnym partnerem w obszarze badań laboratoryjnych i usług intelektualnych dla żywności, środowiska i kosmetyków.