Czy Twój sklep online funkcjonuje zgodnie z obowiązującym prawem?

Stale rosnąca konkurencja na rynku powoduje, że wprowadzenie nowego produktu oraz utrzymanie produktu już obecnego, wymaga ze strony producentów i sieci handlowych nieustannego i ogromnego wysiłku w kontrolowaniu oraz doskonaleniu jakości swoich wyrobów.

Każdy podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze odpowiada za zgodność wprowadzanych do obrotu produktów z wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach.

Kluczową rolę odgrywają tutaj badania (mikrobiologiczne, fizykochemiczne i sensoryczne) oraz prawidłowe oznakowanie. Kluczowym aspektem w zakresie oznakowania jest wymóg mówiący o tym, że informacje zamieszczone na etykiecie lub opakowaniu pod żadnym pozorem nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd (szczególnie dotyczy to nazw produktów oraz użytych haseł reklamowych). Kwestia ta jest zawsze weryfikowana przez organy kontrolujące i często stwierdzane są w tym zakresie niezgodności, za którymi idą często wysokie kary finansowe.

A jak wygląda sytuacja w przypadku sprzedaży internetowej?

Tutaj również wszystkie informacje zawarte na stronie mogą być weryfikowane przez organy kontrolujące, a odpowiedzialność spoczywa wówczas na właścicielu strony internetowej. Jest to tzw. sprzedaż na odległość, która jest uregulowana prawnie – przepisy podają dokładnie jakie informacje dotyczące produktu oraz w jaki sposób muszą być one przekazane konsumentowi przed ostatecznym dokonaniem zakupu. Dotyczy to zarówno żywności opakowanej (w tym suplementów diety), jak i żywności nieopakowanej. Zgodnie z ww. przepisami  obowiązkowe informacje na temat danego środka spożywczego, z wyjątkiem daty minimalnej trwałości/terminu przydatności do spożycia, muszą być dostępne przed ostatecznym dokonaniem zakupu i muszą znajdować się na stronie internetowej. Dodatkowo – wszystkie obowiązkowe dane szczegółowe (w tym już także data minimalnej trwałości/termin przydatności do spożycia) muszą być dostępne w momencie dostawy, bez obciążania konsumentów dodatkowymi kosztami.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że 15 lutego 2022 roku wpłynął do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ww. projektu – ma on na celu zwiększenie efektywności nadzoru nad artykułami rolno-spożywczymi, w tym przede wszystkim nad ich jakością handlową w produkcji i w obrocie. W projekcie ustawy zaproponowano m.in. przepisy doprecyzowujące zasady kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i postępowania Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), w tym w zakresie kontroli żywności sprzedawanej na odległość (np. w sklepach internetowych). Projektowane przepisy wprowadzają m.in. szczegółowy tryb anonimowego pozyskiwania próbek podczas kontroli sprzedaży dokonywanej na odległość. Pracownik dokonujący zakupu kontrolnego w ramach kontroli sprzedaży na odległość byłby uprawniony do posługiwania się innym niż rzeczywiste imieniem i nazwiskiem, etc. Więcej informacji o postępie prac mogą Państwo znaleźć TUTAJ.

Aby spełnić wymagania określone w przepisach i uniknąć niepotrzebnych kar finansowych GBA POLSKA oferuje Państwu następujące usługi:

Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu i współpracy!

GBA POLSKA Sp. z o.o. od 20 lat jest rzetelnym i wiarygodnym partnerem w obszarze badań laboratoryjnych i usług intelektualnych dla żywności, środowiska i kosmetyków.